Gadis Bunga

November 7, 2012

"Segmen Aku Blogger Bertuah By Izzah"



Preview

(Nak join clik banner)
alhamdullilah...harini nak join segmen setelah lama tidak join segmen kawan-kawan blog saya,harini nak join segmen yang bertajuk "Segmen Aku Blogger Bertuah By Izzah" fuh..macam best sangat je segmen, saya nak ingin ajak kawan-kawan blog saya untuk memeriahkan segmen ini.


oke ini pulak untuk nak tulis entry tetang "Kenapa Korang Suka Berblogging" 

Memenuhi sebab dan mendapat kepuasan dalam berblog. 

Ada orang fikir, berblog hanya untuk duit.  Tapi cuba belek godek-godek blog ni, takde iklan kan. Kalau bukan duit sahaja? Pasal apa dok cerita-cerita tuh?

Ada orang suka berblog sebab boleh hias blog dan bagi orang tengok. Itu memang sah. Gembira sungguh bila ada shout kat shoutbox "Nice blog". Bila tekan, rupanya link iklan. Takpelah, yang penting hati bahagia.

Ada blogger suka berblog sebab mahu kongsi pengalaman berharga dan buah fikirannya, termasuk daun akar dan batangnya sekali. Tambah suka bila entri tu berguna untuk orang lain. Malahan, dapat pula komen-komen bernas dalam kotak komen. Yang kureng pun kitorang suka, itu tandanya diorang dah baca. Lagipun, boleh jadi pedoman untuk entri akan datang.

Ada blogger suka berblog sebab suka buat cerita. Alang-alang dah ada idea dalam otak, bagus simpan kat blog. Boleh kongsi suka duka gelak nanges bersama.

Ada blogger buat blog, sebab boleh jadi diari online. Lagipun, boleh bajet bila ada stalker setia membaca. Dan boleh baca bila dah tua nanti. Padahal, kalaulah blogspot pencen nanti. Kitorang tak boleh buat apa dah, kecualilah sempat buat backup. Tapi blogspot dan wordpress dua-dua masih gagah, masih belum pernah server down pon. 

Ada blogger buat blog sebab suka-suka. Suka-suka, ikut kawan. Suka explore. Manatau nanti ada chance jadik femes. Kalau tak pun, dapat pendamping hidup sehati sejiwa.

Ada blogger buat blog sebab nak bagi info pasal sesuatu. Selalunya memang untuk dapat duit. Alhamdulillah, carik rezeki halal. Tapi buat blog untuk sekolah dan organisasi pun banyak. non-profit.

Ada blogger buat blog sebab tertarik dengan blog yang dibacanya. So, nak buat juga. Tapi selalunya, idea berlambak semasa awal kelahiran je. Pastu tandus. Pastu, lepas dah tau asam-garam jadik blogger. Barulah mula konsisten balik.

Ada blogger buat blog sebab mahu mempengaruhi masyarakat dengan agenda yang dia bawak. Sebagai contoh, walawei debab. Apa tu? Kalau nak tau, tengok dulu filem pendek Hoore Hoore Hoore lakonan Akim Af.


Ada blogger buat blog supaya boleh kongsi pasal agama dan pelbagai lagi tips-tips. Kasi lebih banyak entri bernilai di Malaysia. Good job kawan, majulah blogger untuk negara.

Dan bermacam-macam sebab lagi lah, semua dengan sebab yang tersendiri. Inilah yang menjadikan komuniti blogger lebih berwarna-warni. Ini pun belum cerita pasal gaya penulisan dan niche lagi.

5 00 Minnie-Minnie Comel:

atin said...

selamat bersegmen:)

jom sama2 memeriahkan GA ni!!hadiah terbaeek!!
http://cokeandsundae-sg.blogspot.com/2012/11/end-year-giveaway-by-fatin-alyaa.html

Unknown said...

Nice sis :)
Best sangat entry pendek tuu , hehe . Dan izzah berblogging sebab nak kongsi kisah izzah , hehe ^^ . Memang takdak niat untuk jadikan blog sebagai buat 'duit' . Hmm , apapun , thanks join ! :D

Unknown said...

terima kasih banyak2 izzah...:)

hanim said...

http://nurhanim-ehier.blogspot.com/2012/11/segmen-aku-blogger-bertuah-by-izzah.html

dari segmen yang sama. good luck !

Unknown said...

saya buat blog mula mula sebab duit tau
tak caya, baca story saya
done follow sini :)

http://sayacikamal.blogspot.com/2012/11/segmen-aku-blogger-bertuah-by-izzah.html


Put Your Cbox