Gadis Bunga

July 16, 2012

"Bloglist Ramadhan bersama Aisyah Humaira"

hai...aisyah humaira mujur la saya masih boleh join lagi,kalau tak memang la saya tak tahu aisyah ade buat bloglist,tak pe nak join sekarang bertajuk "Bloglist Ramadhan bersama Aisyah Humaira" sudah ketinggalan la pulak nak join bloglist nie..huhu..sedihnya saya link terakhir peserta jawabnyala..huhu..

nak join clik banner purple atas

KELEBIHAN PUASA DI BULAN RAMADAN
Apabila membincangkan mengenai bulan Ramadhan, dengan sendirinya ia mempunyai hubungan dengan kewajipan puasa yang disyariatkan di dalamnya. Suatu kewajipan yang tidak boleh ditinggalkan. Meninggalkan atau sengaja tidak menunaikan kewajipan puasa, bukan saja suatu dosa besar bahkan ia tidak boleh ditebus dengan apa jua cara. Tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidup. Ini jelas sebagaimana sabda Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam:
Maksudnya:
“Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (keringanan) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat melunaskan (mengganti) puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup.”

(Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah)
Adapun kewajipan puasa ini bukan hanya sekadar menahan diri daripada makan dan minum atau perkara-perkara yang membatalkan puasa mulai dari terbit fajar shadiq hingga terbenam matahari, bahkan hendaklah juga menahan anggota badan daripada melakukan perkara-perkara yang boleh membawa dosa, kerana dosa itu boleh melupuskan matlamat puasa. Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam telah memberi peringatan dalam hal ini sebagaimana sabda Baginda:
Maksudnya:
“Berapa banyak orang yang berpuasa tidak mendapat sesuatu daripada puasanya selain lapar dan dahaga.”

5 00 Minnie-Minnie Comel:

✉ ¥ana Fauzi ✉ said...

Dari segmen yg sama , done follow;)

beta kupu said...

salam...dtg dri segmen yang sama & done follow

http://betakupu.blogspot.com/2012/07/bloglist-ramadhan-bersama-aisyah.html

iezayusof said...

ieza folo sini, jemput tuan blog folo dan terjah ieza. http://sayamintakmaaf.blogspot.com/

~Setanggi Syurga~ said...

http://setanggi-permata.blogspot.com/2012/07/bloglist-ramadhan-bersama-aisyah.html

Salam ukhwah..dari segmen yang sama...saya follow sini..^_^ jom ke BTS..

Salam Ramadhan.. moga kedatangan bulan Ramadhan kali ini akan menjadikan kita hamba-Nya yang benar-benar tunduk pada perintah-Nya tanpa sedikit pon cebisan bisikan syaitan..insyaAllah, itulah sebenar2 diri kita seorang hamba Ilahi..

Sabar said...

salam ramadhan gadis bunga..
suka follow blog ni lg2 byk info psl giveaway.nt boleh join..Jomla follow blog Sabar ni..insyaAllah ada info gak psl giveaway etc utk di join..hehe


Put Your Cbox